Als je binnenkort gaat trouwen, ben je er waarschijnlijk al achter gekomen; het organiseren van de bruiloft is een hele klus. Er gaat heel veel regelwerk in zitten en dit leidt weer tot stress, spanningen en slapeloze nachten. Iets waar jullie als aankomend bruidspaar natuurlijk niet op zitten te wachten. Het inzetten van een ceremoniemeester is dan ook dé oplossing. Deze helpt jullie bij de organisatie van de grote dag. Alleen hoe vind je deze? Wie van jullie vrienden of familie is hier nu het meest geschikt voor?
Een ceremoniemeester zorgt ervoor dat alles op jullie trouwdag goed loopt. Deze helpt mee met de organisatie van jullie bruiloft en is het aanspreekpunt voor de gasten. Natuurlijk wil je dat de juiste persoon deze taak uitvoert. Hierbij is het belangrijk dat je een goede klik met elkaar hebt en hem of haar voor honderd procent vertrouwt. Je kunt het vragen aan een goede vriend of vriendin, een familielid, maar ook aan iemand die verder van jullie afstaat, zoals een weddingplanner.
Kijk naar de capaciteiten
Een ceremoniemeester kun je zien als de regisseur van jullie bruiloft. Het is dus een taak met veel verantwoordelijkheid. Bespreek dan ook eerst wat jullie van hem of haar verwachten en kijk dan wie in jullie omgeving over de nodige capaciteiten beschikt. Natuurlijk wil je je beste vriend of vriendin niet passeren, maar als deze niet over de juiste capaciteiten beschikt, is het niet slim om hem of haar in te zetten als ceremoniemeester. Dit leidt alleen maar tot meer stress en in het ergste geval kan er ruzie tussen jullie ontstaan. Bovendien wil je niet dat jullie bruiloft in de soep loopt. Wellicht kun je hem of haar een andere, meer passende taak geven.
Zet dus niet zomaar je beste vriend of vriendin in als ceremoniemeester, maar denk daar goed over na. Ga eerst na of hij of zij deze verantwoordelijke taak goed kan uitvoeren. Zo dient deze in ieder geval te beschikken over organisatorische vaardigheden.
Tal van taken
Een ceremoniemeester heeft de leiding over tal van taken, zoals:
- Het opstellen van een draaiboek
- Het bijhouden van de cadeaulijst
- Het versturen van de trouwkaarten en persoonlijke briefjes
- Het organiseren van het vrijgezellenfeest
- Het functioneren als aanspreekpunt
- Het begeleiden van de getuigen en de bruidsmeisjes/jonkers
Aangezien een ceremoniemeester heel wat taken heeft, zullen jullie deze dan ook op tijd moeten inzetten. Doe dit in ieder geval een jaar tot een half jaar voor de bruiloft. Hij of zij heeft dan voldoende tijd om alles te regelen, het draaiboek op te stellen, de cadeaulijst bij te houden en de trouwkaarten te versturen.
Een of meerdere ceremoniemeesters
Het maakt niet uit of je een man of een vrouw kiest als ceremoniemeester. Het is zelfs mogelijk om meerdere personen voor deze functie aan te stellen. Zo kunnen jullie bijvoorbeeld een bevriend stel of een broer en een zus inzetten. Aan jullie de keuze. Als jullie twee mensen willen inzetten, is het natuurlijk wel belangrijk dat ze elkaar goed kennen en met elkaar kunnen opschieten. Ze moeten immers met elkaar samenwerken en dit moet goed gaan.
Weddingplanner inhuren
Verder kun je ook een weddingplanner inhuren. Deze kan de taak van ceremoniemeester uitvoeren. Jullie bepalen dan welke taken hij of zij dan voor jullie uitvoert. Het voordeel van een weddingplanner is, dat deze verder van jullie afstaat en objectieve mening heeft. Daarnaast kan ze jullie ook van veel handige tips voorzien.